
W pierwszej połowie września przyjedzie kolejnych 10 MAN-ów a 5 października - dwa autobusy przegubowe tej samej firmy. Łącznie tabor spółki wzbogaci się więc o 20 pojazdów spełniających najwyższe normy emisji spalin Euro 6. Równolegle MZK wycofa z użytkowania około 20 najstarszych autobusów - mówi Zbigniew Rzońca rzecznik prasowy MZK.
Najstarszy z nich, przegubowiec (na zdjęciu), ma 29 lat! W ciągu najbliższych kilku miesięcy wycofany z użytkowania będzie na przykład 20-letni MAN 469L (nr boczny 771). Część równie wiekowych stoi obecnie na parkingu i nigdy więcej nie będzie wykorzystywana. Autobusy, które jeżdżą po ulicach Jeleniej Góry są sprawne i dopuszczone do ruchu; co jest oczywiste - przeszły okresowe przeglądy techniczne. Czasami mieszkańców może dziwić, gdy z rury wydechowej ruszającego pojazdu wydobywa się przez chwilkę kłąb spalin. Zazwyczaj dzieje się tak wówczas, gdy autobus jest zatłoczony. - Wycofywanie starych autobusów i zastępowanie ich nowymi, emitującymi mniej zanieczyszczeń jest oczywiście bardzo dobrą informacją, zwłaszcza, że zakup ten był dofinansowywany ze środków UE - mówi Grzegorz Bogdański z jeleniogórskiego Alarmu Smogowego. - Nas, jako JAS ,cieszy każde działanie zmierzające do ograniczenia smogu w mieście. Dodatki typu wi-fi w autobusach traktujemy jako zachętę do korzystania z publicznego transportu. Mamy nadzieję, że MZK będzie kontynuowało te działania i wymieni również resztę autobusów.
Jest bardzo prawdopodobne, że o nowe autobusy, już całkowicie elektryczne, MZK zacznie się ubiegać w przyszłym roku.