105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
03 lutego 2023 - piątek Imieniny:

TERAZ
NA ANTENIE

>>

Maciej Wowk

Budzimy Przebojowo!

Teraz
gramy

>>

105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
03 lutego 2023 - piątek Imieniny:

*** Od 15 listopada nadajemy eksperymentalnie DAB+ w Łodzi na kanale 10C ***                   *** Słuchaj nas też w DAB+ w Polsce: * Warszawa: kanał 11B, nadajnik na budynku WTT * Wrocław: kanał 12B, nadajnik na budynku Sky Tower * Katowice: kanał 10B, nadajnik na budynku Altus * Gdańsk: kanał 5C, nadajnik na budynku Olivia Star * Kraków: kanał 9A * w woj. małopolskim i podkarpackim: kanał 10B * woj. śląskie: kanał 5B z dwóch nadajników * Opole: kanał 10C * Szczecin: kanał 12B - EMISJA CZASOWO WSTRZYMANA *** Andrychów: kanał 8D ***                  

Breaking News
03 lutego 2023 - piątek | Imieniny: Kamila i Szymona | NAJLEPSZE HITY NA DZIEŃ DOBRY

2019-01-30

Ponad 3 miliony złotych na elektryczne autobusy dla Świdnicy


Już od kwietnia 2020 roku na ulice Świdnicy wyjadą dwa nowe autobusy komunikacji miejskiej napędzane energią elektryczną. W ramach walki z niską emisją  Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy otrzymało na ten cel dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości niemal 3 milionów złotych.

Jak powiedział w rozmowie z Dziennikiem prezes MPK Świdnica Tomasz Kurzawa, dopinane są sprawy formalne, do końca marca zostanie rozpisany przetarg na dostawę pojazdów. Pierwsi pasażerowie wsiądą do elektryków już w kwietniu 2020 roku.

Akumulatory autobusów kursujących na dwóch liniach będą ładowane w nocy, i doładowywane raz dziennie.

– Założyliśmy że te autobusy kursowały na dwóch liniach o długości około 210 km. Wydajność pojazdu liczona jest jako 1 KWh na 1 km. Teoretycznie moglibyśmy więc przyjechać nimi około 210 km bez dodatkowego ładowania. Trzeba jednak uwzględniać warunki choćby atmosferyczne – w zimie mróz, w lecie wysokie temperatury i klimatyzowanie auta – na to idzie największy pobór mocy. Szacujemy więc wydajność jak jeden do dwóch i zakładamy, że przy pełnym ładowaniu autobus przejedzie około 105 km.

Ładowanie nocne trwało będzie ok. 5-6 godzin. W ciągu dnia autobus zjedzie na krótkie, półgodzinne doładowywanie pantografowe.

Przypomnijmy, że w Wałbrzychu pomysł wprowadzenia elektrycznych autobusów nie zyskał poparcia z powodu wyższych, niż w przypadku autobusów z instalacją gazową, kosztów eksploatacji. Czy w Świdnicy, poza korzyścią, jaką jest całkowita eliminacja spalin, eksploatacja autobusów elektrycznych będzie opłacalna?

– Prawdę mówiąc nie wiemy – przyznaje prezes Kurzawa. – Oczywiście kalkulacje, które zrobiliśmy w oparciu o ceny energii z 2018 roku wskazywały na minimalne co prawda, ale jednak korzyści ekonomiczne. Jak tam sprawa wygląda od pierwszego stycznia 2019 roku – nie potrafię na dzień dzisiejszy odpowiedzieć.

Po Świdnicy jeździ 25 autobusów komunikacji miejskiej. Wymiana floty rozpoczęła się w 2014 roku. MZK planuje, że do 2023 całkowicie wymieni ją na pojazdy niskoemisyjne.