
Pierwszy Single Track w Szklarskiej Porębie został dzisiaj uroczyście otwarty przez Mirosława Grafa, burmistrza miasta, zaproszonych gości oraz rowerzystów. Całkowita długość pętli przebiegającej min. w okolicach Jakuszyc, Kopalni Stanisław, Wysokiego Kamienia czy Zakrętu Śmierci to blisko 22 km, w tym 14 km całkowicie nowej trasy wykonanej w lesie w bardzo trudnych warunkach. Pozostałe fragmenty poprowadzone są po istniejących leśnych duktach. Łączna wartość wydatków kwalifikowanych wynosi blisko 1.5 ml zł. z czego 85% tej kwoty pochodzi z środków zewnętrznych. Single Track "Szklarska" anonsowany jest jako rodzinny, ale jak zawsze zdania rowerzystów są podzielone.
Podstawowe informacje o Single Track "Szklarska":
- Całkowita długość pętli to 21,8 km, w tym 14 km nowego single track, składającego się z 11 sekcji;
- Przewyższenie na trasie — 460 m;
- Trasa oznaczona nr 14 — kontynuacja numeracji tras Rowerowej Krainy - Trasa stawia DUŻE WYMAGANIA KONDYCYJNE — najwyższe w 3-stopniowej skali — ze względu na długość i przewyższenie;
- Trasa jest pętlą
- Trasa zawiera odcinki z dużą ekspozycją stoku
- Trasa jest współdzielona — na niektórych odcinkach mogą się pojawić turyści piesi oraz inne uprawnione pojazdy.
Na mapie odcinki single track oznaczone są linią ciągłą, a odcinki po istniejących trasach — linią przerywaną.
- Trasa posiada 3 punty dostępowe:
a) dworzec kolejowy Szklarska Poręba Górna;
b) przystanek kolejowy Szklarska Poręba Jakuszyce;
c) kopalnia kwarcu STANISŁAW.
Oznakowanie tras obejmuje całą pętlę oraz dojazdy z:
- dworca kolejowego Szklarska Poręba Górna
- przystanku kolejowego Szklarska Poręba Jakuszyce
- Zakrętu Śmierci na drodze powiatowej 358
- Osiedla Huta Szklarskiej Poręby
W każdym punkcie dostępowym znajduje się tablica z mapą i regulaminem oraz pompka stacjonarna z kompletem narzędzi rowerowych.
Część trasy (dojazd do Jakuszyc lub zjazd z Jakuszyc) można pokonać pociągiem. To pierwsza trasa single track w Polsce, do której dostęp może być wspomagany transportem kolejowym.
Łączna wartość wydatków kwalifikowanych wynosi 1.464.231,08 zł
Dofinansowanie: 1.244.596,42 zł (85%)
Zakończenie projektu: 27 października 2019 r.
Zakres:
- wykonano 13,8 km nowych tras rowerowych – szlaków turystycznych;
- odnowiono 8,6 km dróg dojazdowych – szlaków turystycznych, w tym wykonano remont dróg dojazdowych na długości 4,1 km;
- wykonano kładki drewniane nad obszarami chronionymi;
- wsparto ochronę przyrody na obszarze specjalnej ochrony ptaków Gór Izerskich i Torfowiska Gór Izerskich i siedlisk.
Wykonawcy i podmioty zaangażowane:
Miasto Szklarska Poręba — inwestor
Paweł Pilawski FH-U-T PAWEŁ — przebudowa dróg i ścieżek leśnych