
Kończy się realizacja projektu, obejmującego 4 przystanki w Jeleniej Górze. Z przebudowanych peronów już blisko pół roku korzystają podróżni na stacji Jelenia Góra Sobieszów i Jelenia Góra Cieplice. Od 15 grudnia zostaną udostępnione dwa całkowicie od nowa zbudowane przystanki: Jelenia Góra Zabobrze - położony pod estakadą oraz Jelenia Góra Przemysłowa, w rejonie ulic Spółdzielczej i Karola Miarki.
Nowe i przebudowane przystanki zdecydowanie poprawiają dostęp do kolei w obszarze Aglomeracji Jeleniogórskiej. Co ważne będzie bezpieczne przejście dla pieszych przez tory pod estakadą. Inwestycja za blisko 23 mln zł, prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest współfinansowana z RPO województwa dolnośląskiego.
Nowy przystanek Jelenia Góra Zabobrze będzie posiada dwa perony jednokrawędziowe. Na Jeleniej Górze Przemysłowej dostęp do pociągu będzie z jednego peronu jednokrawędziowego. Platformy mają długość 150 m. Ich wysokość (76 cm) ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przygotowano ławki i wiaty oraz czytelne oznakowanie i gabloty informacyjne.
Na peronach zamontowano ekonomiczne, energooszczędne oświetlenie ledowe, którego natężenie jest automatycznie regulowane w zależności od światła dziennego. Dojścia do pociągów są przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Między peronami przejdziemy w poziomie torów lecz dla bezpieczeństwa podróżnych są urządzenia rogatkowe i monitoring.
Od 15 XII 2019 na nowych przystankach zatrzymają się pociągi (KD i PR ). Liczba pociągów w ciągu doby:Jelenia Góra Zabobrze 33 (weekendy 36); z tego 19 (22) do Szklarska Poręba; 14 do Lubań Śl.; Jelenia Góra Przemysłowa 12 (w weekendy 11).
Zakres wykonanych prac objął nie tylko perony. Przebudowane zostały tory w rejonie nowych przystanków, zamontowano 3 nowe rozjazdy i odpowiednio przebudowano sieć trakcyjną. Przygotowano urządzenia sterowania ruchem dla zapewniania sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów.
Łatwiejszy dostęp do komunikacji kolejowej przyczyni się do większego wykorzystania tego środka transportu – bardziej przyjaznego dla środowiska niż transport drogowy. Jest to szczególnie ważne w atrakcyjnym turystycznym regionie, gdzie w sezonie letnim i zimowym, znacząco wzrasta liczba turystów, udających się w pobliskie Karkonosze i Góry Izerskie. Lepsza dostępność kolei to ograniczenie ruchu drogowego, odciążenie zatłoczonych tras drogowych.
Zadanie pn. 'Budowa przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra nr 274 i 311 / Kolei Aglomeracyjnej” realizowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego województwa dolnośląskiego 2014 – 2020.
Całkowita wartość projektu wynosi 22, 87 mln zł, w tym dofinansowanie z UE 15,77 mln zł.