
Oznacza to praktycznie likwidację dojazdu do stacji turystycznej Orle, czy np przejazdu obok budowanego Dolnośląskiego Centrum Sportu. PKP PLK poinformowały gminy, że w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w terenie mogą pozostać jedynie przejazdy kolejowo-drogowe kategorii A-D na skrzyżowaniach z drogami mającymi status drogi publicznej. Te które przecinają tory w Szklarskiej Porębie Jakuszycach takimi nie są. Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach niepublicznych mogą istnieć tylko jako przejazd użytku niepublicznego na podstawie umowy zawartej pomiędzy PKP i użytkownikiem takiego przejazdu np. w tym wypadku gminą Szklarska Poręba.
Stanisław Kornafel z Towarzystwa Izerskiego mówi, że zamknięcie przejazdów sprawi, że ludzie zaczną wchodzić na szlaki przez tory, poza przejściami, a ruch pojazdów do Orla zostanie sparaliżowany.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały gminy, że w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii. W terenie mogą pozostać jedynie przejazdy kolejowo-drogowe kategorii A-D na skrzyżowaniach z drogami mającymi status drogi publicznej.
Jednocześnie PKP poinformowało, że zgodnie z § 12 rozporządzenia, przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych mogą istnieć tylko jako przejazd użytku niepublicznego kategorii F na podstawie umowy zawartej pomiędzy PKP i użytkownikiem takiego przejazdu.