105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
29 listopada 2020 - niedziela | Imieniny: Błażeja, Saturnina

TERAZ
NA ANTENIE

>>

Tomek Dudkiewicz

Best of
105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
29 listopada 2020 - niedziela | Imieniny: Błażeja, Saturnina
29 listopada 2020 - niedziela | Imieniny: Kamila i Szymona | NAJLEPSZE HITY NA DZIEŃ DOBRY

19-11-2020 | 13:11

Inwestycja w autobusy o napędzie elektrycznym

W najbliższych latach MZK Jelenia Góra zamierza sukcesywnie zastępować autobusy o napędzie tradycyjnym na autobusy w pełni elektryczne i ekologiczne.


Aktualnie spółka przygotowuje dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o dofinansowanie zakupu taboru elektrycznego w ramach programu ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. “Zielony transport publiczny”. Mówi główny ekonomista MZK Jelenia Góra Michał Palewicz.   


Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze dysponuje 76 autobusami. Każdy jest niskopodłogowy i w pełni dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Wszystkie pojazdy wyposażone są w automaty do sprzedaży biletów oraz nowoczesne elektroniczne kasowniki. W autobusach można dokonać płatności kartą płatniczą, gotówką oraz za pomocą środków zgromadzonych w elektronicznej portmonetce.

- W tym roku kupiliśmy dziewięć scanii, z których ostatnich sześć już niebawem pojawi się na ulicach naszego miasta - mówi Agata Buśko, prezes firmy - Rok wcześniej nabyliśmy natomiast dwa MAN-y - w tym najnowszy trzyosiowy testowy autobus MAN A44.

Oprócz tego firma może się pochwalić między innymi: 20 nowymi autobusami: trzema hybrydowymi VOLVO i 17 napędzanymi tradycyjnie marki MAN - w tym dwoma autobusami przegubowymi. Wszystkie pochodzą z 2018r. Łącznie w ciągu ostatnich pięciu lat spółka zakupiła 35 szt. autobusów, stanowiących ponad 46 proc. stanu całego taboru. Spółka dysponuje czterema autobusami hybrydowymi, które bezpośrednio przyczyniają się do ograniczenia zanieczyszczenia powietrza oraz redukcji hałasu w mieście. Zdecydowana większość pojazdów jeleniogórskiego MZK posiadają silniki z normą emisji spalin nie mniejszą niż EURO 5.

- Na koniec 2020 roku najwyższą normę - EURO 6 - będą spełniały 43 pojazdy, czyli prawie 57 proc. taboru - informuje Michał Palewicz, główny ekonomista firmy - Nieustannie zwiększamy także liczbę autobusów wyposażonych w klimatyzację. Na koniec 2020 roku będzie ich już 49 a w planach dążymy do wyposażenia wszystkich naszych autobusów w klimatyzację.