105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
20 września 2021 - poniedziałek | Imieniny: Filipiny, Eustachego, Euzebii
105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
20 września 2021 - poniedziałek | Imieniny: Filipiny, Eustachego, Euzebii

Informujemy, że sygnał Muzycznego Radia testowo osiągalny jest w systemie DAB+ na kanale 10C (2 nadajniki) w woj. opolskim i na kanale 10B w woj. małopolskim. Wkrótce podamy więcej szczegółów.                  

Breaking News
20 września 2021 - poniedziałek | Imieniny: Kamila i Szymona | NAJLEPSZE HITY NA DZIEŃ DOBRY

01-04-2021 | 18:04

Zdewastowane fragmenty tras rowerowych

Trasy, szczególnie w obszarze gmin Piechowice i Podgórzyn są na pewnych odcinkach nie tyle uszkodzone, ile zrujnowane. Po prostu… ich nie ma!


Trasy rowerowe MTB Pasmo Rowerowe Olbrzymy na ternie Jeleniej Góry, Piechowic i Podgórzyna są jednym z największych magnesów  dla rowerzystów przyjeżdżających w Karkonosze. Chcąc otworzyć je w nowym sezonie  od 10 kwietnia dokonano przeglądu „przejezdności” wszystkich odcinków tras po zimie, żeby w najbliższych dniach (przed otwarciem) usunąć ewentualne przeszkody i ubytki w trasach. Rzeczywistość okazała się koszmarna.

- Trasy, szczególnie w obszarze gmin Piechowice i Podgórzyn – powiedzieli kontrolujący –są na pewnych odcinkach nie tyle uszkodzone, ile zrujnowane. Po prostu… ich nie ma! W okresie zimy nadleśnictwo dokonało przy pomocy ciężkich maszyn wycinki drzew w tej skali, że teren wygląda jak po bitwie. Co gorsze, maszyny leśników dosłownie rozjechały odcinki tras, żłobiąc w nich rowy o głębokości prawie metra. Tego nie można naprawić, to trzeba po prostu zbudować na nowo…

Problemy są dwa – techniczny, bo potrzebny jest wykonawca, materiały i czas na rekonstrukcję, a po drugie – formalno-prawny. Budowa single tracków została wykonana z użyciem środków unijnych i poszczególne gminy muszą zapewnić tzw. trwałość projektu. „Po ludzku” oznacza to, że te trasy powinny w niezmienionej postaci przetrwać zakładany w projekcie okres. Oznacza to, że może się okazać, że gminy będą musiały zwrócić koszty budowy tras, pokrywane z środków zewnętrznych, skoro nie zagwarantowały utrzymania tras we właściwej formie.

Jelenia Góra w fazie przygotowań do realizacji tej inwestycji zadeklarowała, iż obejmie swoim zarządem sprawy administracji i utrzymania tras. Piechowice i Podgórzyn się na to nie zgodziły, więc każda z gmin ma obowiązek wyłonienia własnego operatora tras rowerowych. Jelenia Góra pełni funkcję lidera przedsięwzięcia, niemniej obowiązek zwrócenia się do nadleśnictw o naprawę szkody  ciąży w tej sytuacji na Podgórzynie i Piechowicach.

W dniu 31 marca po próbie przejazdu single trackami jeleniogórskich rowerzystów Prezydent Jeleniej Góry wystąpił do obu gmin, by zwrócić im uwagę na konieczność natychmiastowej  interwencji. Może się bowiem okazać, że udane – i sfinansowane sporymi nakładami – wysiłki promocyjne, które sprawiły, że single tracki w Karkonoszach przyciągnęły tysiące rowerzystów nie będą w tym sezonie (a przynajmniej w jego dużej części) dostępne.

Jednocześnie Jelenia Góra wystąpiła do Nadleśnictw Śnieżka i Szklarska Poręba z wnioskiem o podjęcie rozmów z wykonawcami prac leśnych o przywrócenie tras do właściwego stanu.