105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
29 maja 2023 - poniedziałek Imieniny: Magdaleny, Bogumiły, Urszuli

TERAZ
NA ANTENIE

>>

Sebastian Wysoczański

Wiadomości z kraju i ze świata

Teraz
gramy

>>

105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
29 maja 2023 - poniedziałek Imieniny: Magdaleny, Bogumiły, Urszuli

*** Od 15 listopada nadajemy eksperymentalnie DAB+ w Łodzi na kanale 10C ***                   *** Słuchaj nas też w DAB+ w Polsce: * Warszawa: kanał 11B, nadajnik na budynku WTT * Wrocław: kanał 12B, nadajnik na budynku Sky Tower * Katowice: kanał 10B, nadajnik na budynku Altus * Gdańsk: kanał 5C, nadajnik na budynku Olivia Star * Kraków: kanał 9A * w woj. małopolskim i podkarpackim: kanał 10B * woj. śląskie: kanał 5B z dwóch nadajników * Opole: kanał 10C * Szczecin: kanał 12B *** Andrychów: kanał 8D ***                  

Breaking News
29 maja 2023 - poniedziałek | Imieniny: Kamila i Szymona | NAJLEPSZE HITY NA DZIEŃ DOBRY

1638450172

Pierwszy przejazd trasą Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych


Wczoraj, 1 grudnia 2021 r. z inicjatywy marszałka Cezarego Przybylskiego zarząd województwa dolnośląskiego podpisał porozumienie z gminami Wrocław, Czernica i Jelcz Laskowice. Dzięki porozumieniu od połowy grudnia na łączącej je trasie pojadą pociągi Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych. Już dziś został zorganizowany pierwszy, pilotażowy przejazd nowym, hybrydowym pociągiem Impuls2, w którym uczestniczyli m.in. dziennikarze.

- Zorganizowaliśmy pierwsze połączenie aglomeracyjne, które w znacznym stopniu odciąży komunikacyjnie Wrocław. Tego oczekiwali mieszkańcy zarówno podwrocławskich gmin jak i samej stolicy Dolnego Śląska. Miesiąc temu dolnośląski sejmik podjął uchwałę w sprawie zorganizowania aglomeracyjnych połączeń kolejowych w regionie, a dziś jedziemy już pociągiem po pierwszej trasie. To pokazuje, że poważnie podchodzimy do wszystkich naszych deklaracji – mówi marszałek Cezary Przybylski.

Według przyjętych zasad, połączenie do końca roku będzie finansowane przez samorząd województwa. Natomiast od stycznia roku 2022 połowę kosztów pokryje województwo, a druga połowa zostanie podzielona pomiędzy samorządy, przez które przechodzi trasa - proporcjonalnie do długości linii w poszczególnych gminach. Zgodnie z umową, we wrześniu przyszłego roku liczba kursów zostanie podwojona do 15 par każdego dnia, co w efekcie umożliwi stworzenie gęstszej siatki połączeń, zwłaszcza  w godzinach szczytu.

– Widzimy ogromne zainteresowanie połączeniami w ramach budowanej przez nas kolei aglomeracyjnej. Kursy z Wrocławia do Jelcza-Laskowic przez Czernicę to pierwsze takie połączenie w regionie, ale na tym oczywiście nie poprzestajemy. Będziemy dalej rozwijać dolnośląską kolej w oparciu o standardowe kursy, ekspresy regionalne i połączenia aglomeracyjne, docelowo tworząc spójną sieć, odpowiadającą potrzebom mieszkańców całego województwa – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – To bardzo ambitny plan, który konsekwentnie, krok po kroku, wcielamy w życie – dodaje.

Nowa trasa to 17 stacji i przystanków, z czego aż 11 jest całkowicie nowych. Koszt remontu linii kolejowej 292 wyniósł w sumie 126 milionów złotych, a 70 milionów pochodziło unijnego dofinansowania. W sumie długość linii wynosi 35 km, a jej trasa przebiega przez tereny trzech gmin: Wrocław, Czernica i Jelcz Laskowice.

- Inauguracyjny przejazd w ramach Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych za nami! To wielki sukces władz województwa i zaangażowanych w powstanie tego projektu samorządów. Dziękuję również panu Zbigniewowi Gzikowi, dyrektorowi Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu za możliwość przejazdu linią 292 – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów II. Składy są nowoczesne, wygodne i przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Pociągi są wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. W trakcji elektrycznej rozwijają prędkość aż 160 km/h, a w spalinowej – do 120 km/h. Produkowane przez nowosądecki Newag Impulsy II to pierwsze polskie pojazdy szynowe o napędzie elektryczno-spalinowym. Umożliwia on płynne poruszanie się po odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych trakcji elektrycznej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji.

- Pierwsza linia Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnej bardzo cieszy i to wielki sukces, że finansowo partycypują w niej wszystkie samorządy, przez które przebiega linia. Wierzę, że otworzy to drogę do współpracy w całym województwie wokół największych jego miast i w Zagłębiu Miedziowym – mówi Piotr Karwan, przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość w Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Zdjęcia